-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48644 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

قرآن كريم دربارة جن چه ميفرمايد؟

از آيههايي كه دربارة جن است، چند مطلب استفاده ميشود:

1. جنها پيش از انسان آفريده شدهاند; 2. نوع جن، از جنس آتش خلق شدهاند; چنان كه نوع بشر از جنس خاك آفريده شدهاند و قرآن فرموده است: والجانّ خلقنـَه من قبلُ من نار السّموم; (حجر،27) و جنيان را پيشتر از آتش گدازنده آفريديم. 3. اين نوع، مانند انسان زندگي، مرگ و قيامت دارند و قرآن در اين باب فرموده است: در ميان طوايفِ بسياري از جن و انس ـ كه پيش از اين به كفر مردند ـ كساني هستند كه وعدة عذاب خدا بر آنها حتمي است و اينها به حقيقت، زيانكاران عالمند. (احقاف، 18)

4. جن، مانند ديگر جانداران، نر و ماده و ازدواج و تولد و تكاثر دارند. قرآن، در اين باره ميفرمايد: و همانا مرداني از نوع بشر، به مرداني از گروه جن پناه ميبردند. (جن،6) 5. جنها مانند انسان، داراي شعور و اراده هستند و افزون بر اين، كارهايي سريع و اعمال شاقي را ميتوانند انجام دهند كه از نوع بشر ساخته نيست; چنان كه در آيات مربوط به قصه حضرت سليمانـ كه جنّها مسخّر آن جناب بودند ـ و نيز در قصة شهر سبا آمده است. 6. جن مانند انسان، مؤمن و كافر دارد; بعضي صالح و بعضي ديگر فاسدند. در اين باره، قرآن كريم ميفرمايد: من جن و انس را نيافريدم، مگر براي اين كه عبادتم كنند. (ذاريات،56) و از ما جنيان هم بعضي مسلمان و برخي كافر و ستمكارند; آنان كه اسلام آوردهاند، راستي به راه رشد و ثواب شتافتند.(جن، 14 و همچنين جن، 1 و 2 / تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 20، ص 60، مترجم: سيدمحمدباقر موسوي همداني، دفتر انتشارات اسلامي.)

عوام مردم، خرافات زيادي دربارة اين موجود ساختهاند كه با عقل و منطق سازگاري ندارد; از جمله اينكه آنها را با اشكال مختلف و غريب و عجيب و وحشتناك و موجوداتي سُمدار، موذي و پرآزار، كينهتوز و بدرفتار ميتوان ديد كه ممكن است از ريختن يك ظرف آب داغ در يك نقطه، خانههايي را به آتش كشند! و يا اينكه از فلز ميترسند و...

در حالي كه اين خرافات هيچ كدام در آيات و روايات اسلامي نيامده است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 25، ص 154 ـ 157، دارالكتب الاسلامية / تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 20، ص 42 ـ 50، مؤسسه اعلمي بيروت.)

آنچه در آيات قرآن كريم دربارة ضرر و زيان جنها به انسانها آمده اين است كه برخي از آنان بر ضد انسانها وسوسهگري ميكنند و همچو آدميان ميتوانند در سينههاي مردم وسوسه، و عزم و اراده آنها را نسبت به كارهاي نيك، سست كنند و به انجام زشتيها متمايل سازند ـ البته اين وسوسهگري كار همة جنها نيست; بلكه كار شيطانهاي آنهاست ـ خداوند متعال در سورة ناس به امكان وسوسهگري برخي از جنها در دل انسانها اشاره كرده است.(ر.ك: مجمعالبيان، مرحوم طبرسي;، ج 10، ص 731 ـ 732، داراحيأ بيروت / تفسير نمونه، همان، ج 27، ص 468 ـ 477.)

در پايان يادآور ميشود كه نسل جن قطع نشده و هنوز وجود دارند و خداوند از ميان جنيان فرشته خلق نكرده و ابليس در واقع جن بوده است كه بر اثر عبادات زياد، هم رديف ملايكه قرار گرفته بود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.